Educatia – Emisiune electorala la TVR1

Pentru cei care nu au apucat sa ma vada ieri la TVR1 la emisiunea electorala, am sa reproduc aici pozitia mea.

Principiul dupa care ar trebui sa se organizeze educatia in Romania este identic cu cel pe care trebuie sa-l respecte omul in relatia lui cu natura.

ECHILIBRU
Bugetul alocat educatiei ar trebui echilibrat corect intre cei trei parti importante:

1.Dotarea institutiilor de invatamant.

In Romania peste 500.000 persoane sunt analfabete, dintre care 76,4%, adica in jur de 380.000 provin din mediul rural, iar 40% din copiii din mediul rural, comparativ cu 13% din mediul urban nu acced la nivelul secundar de educatie. In afara de problema distantelor lungi si a transportului cu care se confrunta copiii din mediul rural, ne confruntam cu o serie larga de nereguli. Scolile nu beneficiaza de dotari minime cum ar fi caldura, energia electrica si grupuri sanitare, si nu cred ca mai este nevoie sa amintim de lipsa materialelor de studiu, precum si de pregatirea insuficienta a cadrelor didactice. Problema transportului reprezinta o parte din marea de probleme din sistemul de invatamant rural, de aceea atentia trebuie repartizata asupra tuturor si gestionate fonduri pt rezolvarea fiecareia. Degeaba alocam fonduri in achizitionarea vehiculelor de transport pt copii daca ii trimitem sa inghete de frig in conditii mizerabile si sa isi piarda timpul alaturi de profesori nepregatiti. De-a lungul timpului au existat si s-au implementat proiecte si campanii pt sprijinul invatamantului rural, care insa mor pe parcurs din cauza lipsei fondurilor.

2.Calificarea cadrelor didactice.

Inainte de 89 se preda economie politica, iar acei profesori s-au trezit la sfarsitul vacantei de iarna ca trebuie sa predea economie de piata. Si nu cred ca aveau toti la dispozitie Adam Smith, Milton Friedman sau Philip Kotler, nu aveau nici macar manuale. Au trebuit sa se adapteze din mers, si inca o fac.

La varsta la care un tanar interactioneaza cu sistemul de invatamant, capacitatea sa de adaptare la schimbare este maxima. La nivelul la care elevul intra in contact cu forme de predare si de evaluare, o schimbare de tactica si abordare nu provoaca nicidecum dezechilibru. Aceasta stare de panica este mai mult indusa de profesorii care dezbat subiectul schimbarii programei cu elevii si de catre parintii acestora, mult mai reticenti la schimbari si cu o mobilitate de adaptare scazuta. Ii inteleg pe profesori ca au ceva de comentat in legatura cu schimbarea programei: continutul orelor pe care le repeta de ani intregi se schimba si este obligatorie o noua abordare, un alt calup de informatii pe care trebuie sa le transmita si un alt mod de predare a acestora.

Fie ca este vorba de atitudini si mentalitati invechite, depasite de cerintele si evolutia societatii, fie ca nivelul de pregatire al cadrelor este minim, calitatea sistemului este afectata. S-a implementat sistemul de notare al profesorilor de catre elevi, pe diferse categorii cum ar fi „eficienta orelor, impartialitate, profesionalism, pregatire didactica, popularitate”. Ce s-a intamplat cu rezultatele din urma notarii? Nimic. Logic ar fi sa existe traininguri si cursuri, congrese la care sa participe in special profesorii care au obtinur un scor mic; exista astfel de congrese, insa selectia profesorilor se face in functie de interese si relatii.

3.Salarile cadrelor didactice

Einstein spunea ca prima conditie pentru a spera la un moment de genialitate este sa ai stomacul plin.

Nu cred ca exista vreun cadru didactic care a crezut ca se va imbogati din invatamant, dar nici nu cred ca au crezut ca pot ajunge muritori de foame dedicandu-si cariera pregatirii generatiilor viitoare. Sunt constient ca merita un salariu decent.

Este deplorabil sa vezi cum Domnul presedinte Basescu  aproba o crestere de 50% pentru profesori in conditiile in care o asemenea masura duce la un dezechilibru bugetar cu efecte negative asupra economiei. A facut-o dintr-un calcul cinic, realizand ca poate lua multe voturi de la PSD sustinand o asemenea masura, si poate azmuti cadrele didactice impotriva PNL-ului pentru c? guvernul nu vrea sa “submineze economia nationala”.

Niciunul nu va creste salarile profesorilor cu 50%, dar chiar si viitorul guvern va da vina pe guvernul Tariceanu ca a bugetat doar o crestere de 19 % pentru 2009.

Revenind la echilibru, ma gandesc cum ar fi fost daca profesorii ar fi cerut o crestere de 50% pentru invatamant, nu doar pentru salariile lor, ci si pentru dotarea institutiilor de invatamant si pentru pregatirea cadrelor didactice? Cum ar fi fost sa se alature lor in acest demers si studentii si elevii?

Dar repet, cum in tara asta nu exista inca un echilibru intre om si natura asa nu exista un echilibru nici in educatie.


FacebookTwitterGoogle+LinkedIn

5 thoughts on “Educatia – Emisiune electorala la TVR1

  1. Pingback: Dan cel verde e in campanie si pe blog | McGogoo’s Hell - Blogu' lu' McGogoo

  2. Pentru a salva de la moarte invatamantul romanesc, ar trebui revizuita programa scolara … cel putin la limba si literatura romana … unde textele sunt desuiete si nu mai prezinta niciun interes pentru noua generatie!

    De asemenea, ar trebui sa se faca ceva pentru a deschide elevilor apetitul pentru cultura:

    De exemplu, ar trebui ca elevii sa mearga o data pe saptamana la teatru/opera/balet etc, iar biletele sa fie gratuite …

    Eu as intitula campana asta:

    “Cultura gratuita!”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*