Taxa pe prostie

Din ciclul somnul ratiunii naste monstri, va prezentam ” Taxa pe prostie“. Da, exact asa, taxa pe prostie. Si stiti de ce? Pentru ca nu doare.
Nu taxa, ci prostia nu doare, asa ca trebuie s-o taxam, altfel nu avem cu ce sa reparam toate pagubele produse de ea.
Un exemplu de paguba, este Taxa Haiducului, propusa de guvernul BOC (V 1.618), prin care se taxeaza milionarii. Ce face aceasta taxa? Multumeste prostimea, pe principiul “capra vecinului” si distreaza bogatimea pe principiul, “Bai Boule, eu am toti bani la UBS (in Elvetia)“. Asa ca beneficiile pecuniare ale acestei taxe nu exista sau sunt foarte mici (ca in Franta: milionarii francezi isi declara averea in Belgia). Deci se consuma mult timp, multa hartie, se platesc multe salarii, se discuta, se fac emisiuni, se propun amendamente, se voteaza, se aplica, si …..

Si atat. Se trage linie si se calculeaza pierderile produse de Taxa Haiducului.  Cine plateste? (Check the mirror)

Daca ar apela la simplul principiu CAUZA – EFECT, ar putea propune niste taxe justificate si echitabile, gen:

Taxa pe Cancer. O taxa pe care ar trebui s-o plateasca industria tutunului (implicit fumatorii) iar fondurile sa se duca direct la Ministerul Sanatatii si sa fie alocate exclusiv pentru tratamentele de chimioterapie. Pentru toate. Taxa trebuie sa acopere absolut toate costurile produse la nivelul Ministerului Sanatatii de catre acest viciu.

Taxa pe Accident. (rutier). Ar trebui platita 50% de catre producatorii de masini,  si 50% de catre soferii/posesorii autovehicule.

Producatorii trebuie sa fie constransi sa plateasca pentru ca masina nu este 100% life safe.   Ar trebui ca siguranta sa fie primul criteriu dupa care sa faca o noua masina. Plus ar putea aduce cateva imbunatatiri si la actualele masini, gen:

1.Blocat viteza la maxim 130km/h, viteza legala in Romania. (cu cat ar scadea numarul accidente ?)

2.Blocat viteza la 15km/h daca nu este pusa centura de siguranta. (cu cat ar mai scadea numarul de accidente?).

Posesorii de masini ar trebui sa plateasca o taxa anuala, functie de numarul de kilometri parcursi in anul precedent.

Si producatorii si proprietarii de masini vor plati taxe foarte mari,  dar corect calculate functie de costurile pe care la produce industria auto. Iar costurile ar include:

  • Costul accidentului propriu zis (Masina SMURD, pompieri, descarcerare, spitalizare, doctori medicamente, ….).  Aici vorbim de cateva zeci de mii de EURO pentru fiecare accident, inmultit cu numarul accidentelor dintr-un an = cateva  zeci de milioane de EURO.
  • Costul victimei (dupa caz). In cazul unui accident mortal in care victimele sunt persoane mature, incadrate in munca cu varsta pana in 40 de ani, costul este maxim. Pentru ca include toate investitiile societatii in acel individ (e.g. maternitate, gradinita, scolarizare, servicii sociale, …) plus toate taxele pe care societatea le pierde pentru ca acel individ nu mai este generator de venit.   Costul maxim ar fi de cateva sute de mii de euro pentru fiecare victima mortala,  X nr numar victime intr-un an = multe sute de milioane de EURO.

Costul total se imparte corect intre producatori si proprietari si se plateste la inceputul fiecarui an.  Nu vreau sa mentionez impactul pozitiv asupra sanatatii  oamenilor pentru ca vor redescoperi mersul pe jos sau pe bicicleta, pentru ca asta este un subiect separat.

Pentru alte nevoi la buget, contactati-ma pe twitter, sau daca va e rusine puteti sa mariti taxa pe prostie.

Cu stima,

Un votant (in blam)


FacebookTwitterGoogle+LinkedIn

2 thoughts on “Taxa pe prostie

  1. Pingback: Tweets that mention Dan Dumitrescu » Blog Archive » Taxa pe prostie -- Topsy.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*