Pranayama sau cum sa ne calmam rapid

“Prana”, in sanscrita, inseamna energie sau forta vitala, iar “yama”, control. Pranayama este tehnica de control a fortei vitale pentru toate activitatile fizice si psihice.
Omul nu poate controla sistemele fizice interne (digestie, ficat, bila, circulatia sangelui, inima), dar are un pic de control asupra sistemului respirator.
In general, omul foloseste maxim 20% din capacitatea plamanilor, ceea ce arata ca nici macar sa respiram nu stim; o facem in survival mode.
O respiratie completa, chiar daca pare dificila, are beneficii enorme. Si nu ma refer doar la o mai buna oxigenare a sangelui, ci si la o imbunatatire completa a intregului organism, o calmare a bataii inimii, pentru ca sangele care circula prin organism ar fi mai bine oxigenat, organele interne ar functiona mai bine, iar nivelul de stres ar scadea. In plus, capacitatea de concentrare sau relaxare ar fi mult mai buna.
Avem un numar finit de batai ale inimii si daca am reusi sa calmam inima printr-o respiratie mai ampla, am putea reduce numarul respiratiilor (aproximativ 20 respiratii/minut la un adult) si am ajunge sa respiram cat o broasca testoasa: de 4 ori pe minut, dar si sa traim 200 de ani, cat traieste o broasca testoasa.
pranayamaCea mai importanta functie a respiratiei e sa relaxeze corpul, inima si mintea. Prima manifestare a stresului apare in bataiile inimii si in respiratie. Observati-va bataile inimii cand va speriati sau cand va bucurati si observati cum emotia se duce in respiratie, pe care in loc s-o controlati si sa o calmati, continuati sa respirati de parca v-a alergat cineva. O minte stapanita de emotie nu are cum sa judece clar si nici sa observe realitatea din fata, din cauza emotiilor care o guverneaza.
Aici intervine Pranayama, prin controlul respiratiei, adica prin calmarea respiratiei: printr-o o inspiratie ampla, abdominala si o expiratie care este chiar mai lunga decat inspiratia, pentru a scoate tot dioxidul de carbon care e depozitat in plamani.
Asa ca, data viitoare cand te enervezi, lasa-te in scaun, indreapta-ti spatele si inspira… incet… pe nas… pana simti ca ti se umfla tot abdomenul. Tine un timp confortabil aerul in tine si da-l afara incet… tot pe nas. Incearca sa scoti tot ce ai in plamani… si inspira iar… incet… nu-i asa ca te-ai calmat?

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*