Cum sa supravietuim la masa de Craciun

In perioada de Craciun am impresia ca noua romanilor ne creste stomacul, altfel nu-mi explic de ce la masa de craciun mancam de 5 ori mai mult decat in mod obisnuit. O fi un obicei ramans de pe vremea lui Ceausescu cand de Craciun si de Paste incercam sa ne razbunam pe faptul ca in alimentara nu gaseai mare lucru.

Partea proasta e ca asta nu este decat un mit, bietul stomac e aceelasi ca si in restul anului, dar in perioada asta il chinuim ca parca mergem la taiat.

Intre timp am invatat ca senzatia de satietate ajunge la creier cam incet, cam cu jumatate de ora dupa ce stomacul e plin. Deci hai sa incercam sa nu mai bagam in noi caltabosi, sarmale, friptura si piftie pana la refuz, pentru ca de fapt preaplinul a fost atins de la aperitiv deja

In yoga am invatat ca exista 3 tipuri de alimentatie ayurvedica: satvica, rajasica si tamasica.

Alimentatia satvica presupune consumul alimente care î?i p?streaz? aproape sau în totalitate principiile active: vitaminele, proteinele, hormonii, microelementele, macroelementele, glucidele, lipidele ?i, mai ales, enzimele. Sunt considerate alimente cu via??: zarzavaturile, legumele, fructele, laptele, ou?le proaspete, cerealele nealterate, ceaiurile medicinale, algele, pe?tele proasp?t, pâinea, ciupercile, carnea proasp?t? (carnea provenit? de la animale vegetariene, utilizat? la sub 3 minute de la t?iere), semin?ele fuctelor oleaginoase.  Sunt alimente curate, frumoase, cu un gust placut care consuma putina energie pentru digestie. Hrana satvic? determin? na?terea ?i dezvoltarea celulelor, sus?inând toate capacit??ile ?i facult??ile omului, de la cea de reproducere ?i încheind cu func?iile cognitive superioare.

Alimentatia rajasica care se prepar? la rece sau la cald mai mult de 30 de secunde sau care con?ine stimulen?i nervo?i de tipul condimentelor iu?i, sare, alcool, cacao, cafea, ciocolat?, vanilie, scor?i?oar?.  Mancarea rajasica consuma multa energie pentru digestie chiar daca produce multa energie, mare parte din ea e consumata in digestie.

La polul opus fa?? de hrana satvic?, se afl? alimentele antivitale (tamasice), care sunt ob?inute ca urmare a unei cre?teri for?ate, cu stimulen?i chimici sau prin gatire, prajire . Sunt, deasemenea tamasice, alimentele care se consum? la mai mult de o zi lumin? fa?? de momentul prepar?rii lor. Alimente care sunt pastrate la frigider.

In acelasi timp exista un triunghi al alimentelor, iar combinatia lor trebuie facuta cu mare grija daca vrem sa avem un corp sanatos.

Screen Shot 2014-12-24 at 08.47.56Trebuie evitat pe cat posibil sa combinam carbohidratii cu proteinele si cu grasimile la aceeasi masa. Mai ales cand suntem bolnavi sau slabiti.  Fiecare tip de alimentatie duce la eliberarea unor enzime specifice, iar daca am reusi sa nu le combinam, si sa mancam intr-o zi doar proteine sa zicem, am lasa organismul sa se odihneasca.

Tineti minte ca macarea care sta in stomac devine acida si ca ii trebuie cam 18 ore sa parcurga intregul intestine.

Stomacul ar trebui umplut maxim pana la jumatate cu alimente, dupa care un sfert ar trebui umplut cu lichide ( apa calda/ceai  de preferinta, …bine fie merge si un pahar de vin dar doar unul 😉 iar restul stomacului trebuie lasat liber pentru a putea facilita digestia.

Dar pentru ca in perioada de Craciun o sa mancam de parca nu apucam anul care vine, hai totusi sa incercam cateva lucruri care sa ne ajute sa trecem mai usor peste perioada asta:

1. Opreste-te din mancat inainte de a te simtii satul. ( esti satul de jumatate de ora deja)

2. Mesteca de 32 de ori fiecare imbucatura.

3. Nu consuma lichide in timpul mesei.

4. Daca tot mananci combinatii nesanatoate, ia cu un ardei iute sa ajuti metabolismul sa digere mai repede porcul din tine.

vajrasana5. Dupa masa ia-ti prietenii sau familia si iesi la o plimbare de jumatate de ora sau daca iti e prea frig sau ai mancat prea mult si nu poti sa te mai misti  stai 5 minute in vajrasana (postura diamantului) pentru ca ajuta digestia si metabolizarea grasimilor.

 

 

 

Sarbatori fericite

 

 

 

 

 


FacebookTwitterGoogle+LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*